V hodinách AJ si děti osvojují, proč anglická písmena a slova zní tak, jak zní, vytvářejí si spojení mezi mluveným jazykem (zvuky) a jeho psanou formou (pravopisem) a následně pak aplikují své znalosti phonics v čtení a psaní. Zpočátku se děti učí
fonetickou abecedu (založenou na zvucích jednotlivých hlásek)
a ke každému písmenu přiřazují korespondující slova (např. A jako apple, C jako cat, Y jako yoghurt, J jako jelly atd.). Jakmile zvládnou zvuky všech 26ti písmen anglické abecedy a seznámí se s měkkými zvuky sh /š/, ch /č/ a th /θ nebo ð/, přirozeně začínají dekódovat jednoduchá slova a vlastně v AJ číst (např. slova
cat, chin, fish, block apod.). Dále pak postupují ke studiu
dlouhých samohlásek (např. zvuk dlouhého A /eɪ/ ve slovech name, rain a play, dlouhého E /iː/ jako v see, sea a here, dlouhého I /aɪ/ ve slovech like, tie, my nebo night, dlouhého O /əʊ/ v home, soap, toe nebo grow a konečně dlouhého U /uː/ jako ve slovech cute, new, true a moon). Zabývají se také dalšími zvuky (fonémy) samohlásek, skupin souhlásek či pokročilejšími fonémickými konstrukcemi. Výuka hláskování a čtení jde samozřejmě ruku v ruce s výukou
gramatických a interpunkčních konceptů.